De siste årene har teknologi blitt en integrert del av våre liv – både privat og på jobb. Det har kommet en rekke plattformer som er utviklet for å hjelpe oss med å håndtere konkrete oppgaver digitalt. Instagram er blitt et naturlig valg når vi skal dele bilder, Airbnb ved korttidsleie av bolig og LinkedIn når vi skal holde kontakt med våre forretningsforbindelser. Det samme gjelder for næringslivet. Oppfølging av kunder skjer via spesiallagde plattformer som Salesforce, HubSpot eller SuperOffice. Regnskap, fakturering og lønn håndteres av nettbaserte plattformer som Visma.net, PowerOffice, 24SevenOffice og Xledger. Betalinger og banktjenester skjer via nettbankplattformer.
Samme digitale utvikling har ikke skjedd innen styrearbeid. Til tross for at styrene er gitt et stort ansvar, og det er kommet strenge krav til datahåndtering gjennom GDPR, er det kun et fåtall styrer som har valgt å ta bruk spesiallaget verktøy for å ivareta sine oppgaver. I stedet håndterer mange styrer sitt arbeid på nær samme måte som på 90-tallet.