Selv selskaper som har gode planer for krisehåndtering relatert til engangshendelser kan bli overveldet av en krise som som kan vare i måneder og år, og som kan ha alvorlige direkte konsekvenser for både ansatte, kunder og leverandører, og ha tilsvarende alvorlige indirekte konsekvenser for selskapets salg og leveransekapasitet, samt markedets stemning (utbredt pessimisme) og den globale finansielle stabiliteten. Dette er en bakteppet når vi står ovenfor en pandemien av den typen som er forårsaket av koronavirussykdommen COVID-19 (som skyldes viruset SARS-CoV-2).
Siden styret har forvaltningsansvar (jf. aksjeloven § 6-12), er dette noe styret må forholde seg aktivt til, blant annet ved å samarbeide tett med ledelsen for å avklare hvilke tiltak som skal settes i gang på hvilke tidspunkt i forhold til HMS/ansatte, kunder, leverandører og aksjonærer, samt avklare hvilke konsekvenser dette kan få for virksomheten. Her er det viktig at organisasjonen jobber med fakta og får på plass de beste planene de kan. Styrene bør også gjennomgå de langsiktige virkninger og trusler viruset med sekundæreffekter har for virksomheten.
I den innledende fase må styret være aktive og stille tydelige krav til rapportering om situasjonen og fremdrift på implementering av de ulike tiltak. Det er imidlertid viktig at styret har forståelse for at ledelsen er under betydelig press og at styret således fremstår støttende og forståelsesfulle. Dette gjelder også i forhold til å finne rette balanse, og ikke stille for krevende krav til rapporteringen som går ut over administrasjon sin evne til å iverksette tiltakene. Her kan man for eksempel etablere en kanal direkte mellom daglig leder og styrets leder slik at administrasjon kun har én person å forholde seg til.
Når situasjonen har roet seg, bør styret og ledelsen benytte anledningen til å gjennomgå situasjonen og diskutere erfaringer, inkludert hvordan virksomheten ble påvirket og hvordan virksomheten kan være bedre forberedt i det videre forløpet og til liknende situasjoner i fremtiden.
Hvordan styret og ledelsen håndterer situasjonen vil avgjøre hvordan omdømmet blir i etterkant. Hvis dette blir gjort riktig, gir det en unik mulighet til å etablere og bygge økt tillit internt og eksternt.
Nedenfor er noen punkter som kan være relevant for styret å diskutere:
Folkehelseinstituttet: https://www.fhi.no/
Helse Norge: https://helsenorge.no/
Nærings- og fiskeridepartementet: https://www.regjeringen.no/no/dep/nfd/id709/
Finans Norge: https://www.finansnorge.no/aktuelt/nyheter/2020/02/koronaviruset–er-bedriften-forberedt/
Verdens helseorganisasjon: https://www.who.int/