I et intervju med NRK forklarer Jan Bjerved, som er leder for BankID Norge, at BankID på mobil nå skal fases ut til fordel for app som gjør innlogging med BankID enda enklere og raskere. Mens man i dag bruker rundt 30 sekunder på en innlogging med BankID, vil den nye løsningen kun ta under 10 sekunder.
En annen årsak til at BankID på mobil skal fases ut, er at teknologien vurderes som gammeldags. Løsningen er avhengig av et fysisk SIM-kort i telefonen og SMS-tjeneste for å motta meldingen med to referanseord. Da mange mobilselskaper nå går bort fra fysiske SIM-kort, vil man ikke kunne bruke BankID på mobil slik den er i dag. Det er således behov for en oppgradering av teknologien.
Den nye BankID-app’en er allerede lansert, og funger som en digital kodebrikke når du enten skal logge inn eller signere med BankID. I stedet for å taste inn engangskode, mottar du heller et varsel på mobilen din som ber deg om å godkjenne i appen. Når du har gjort dette går du tilbake til nettsiden for å fullføre identifiseringen med ditt personlige passord.
Den nye appen kan du laste ned fra Appstore eller Google Play, der du aktiverer appen ved å identifisere deg med din eksisterende BankID eller BankID på mobil. Du kan lese mer om hvordan du aktiverer appen her.
Ikke alle banker tilbyr kundene den nye appen. Hvilke banker som tilbyr appen finner du i linken her.
Det er ikke satt en sluttdato for BankID på mobil, tjenesten vil fortsatt fungere i lang tid til for alle brukerne. Det er imidlertid verd å få med seg at enkelte banker ikke lenger godtar PDF-dokumenter som signeres med BankID på mobil. Det kan derfor allerede nå være fornuftig å benytte BankID med brikke eller BankID med app (forutsatt at din bank støtter det), fremfor BankID på mobil, dersom banken skal sjekke signaturen i forbindelse med en kapitalforhøyelse.
Selv om BankID på mobil fases ut, er det ingen planer om å fjerne den fysiske BankID-brikken med sekssifret kode. Den vil fortsatt kunne brukes etter at BankID på mobil er faset ut.