GRATIS VEILEDER – ANBEFALES ALLE STYRER

Slik gjennomfører du en digital general-forsamling i 2021

Du får også et 5 stegs eksempel på hvordan du avholder en LOVLIG digital generalforsamling i din bedrift.

Slik gjennomfører du en digital generalforsamling i 2021
Eksempel på digital generalforsamling i 2021
Alt du trenger å gjøre for å få umiddelbar tilgang til veilederen, er å melde deg på vårt nyhetsbrev. Her vil du motta nye blogginnlegg, gode tips, og nyttig informasjon om alt innen styrearbeid. Du kan melde deg av når som helst. Les om personvern her.

Lær deg alt du må vite om gjennomføring av en digital generalforsamling

Dersom du vurderer å avholde din neste generalforsamling digitalt er du ikke alene om dette. Etter at regjeringen i 2020 – i forbindelse med koronapandemien – gikk ut og oppfordret næringslivet til å gjennomføre styremøter og generalforsamlinger ved bruk av digitale løsninger, er dette på vei til å bli den nye normalen. Gjennomføring av digitale selskapsmøter er også blitt betydelig enklere etter at det i mai 2020 ble innført en ny midlertidig, covid-19-relatert lov, som på mange områder sidestiller fysiske og digitale styremøter og generalforsamlinger.

Lovgivningen har også noen særskilte krav ved digital generalforsamling som vi vil gå nærmere inn på i denne veilederen.

Dette inneholder veilederen om digital generalforsamling

• Hva er en digital generalforsamling?
  • Hva sier lovgivningen?
  • Aksjonærene har rett til å delta digitalt
  • Generalforsamlingen kan avholdes 100% digitalt
  • Midlertidig lov gir styret myndighet til å beslutte at generalforsamling skal holdes helt eller delvis uten fysisk møte
  • Ny lovgivning likestiller fysiske og digitale møter i stor grad
  • Oppsummering av lovgivningen
  • Hva bør styrene ha tenkt gjennom ved digital generalforsamling i 2021?
  • Hvilken teknisk infrastruktur må være på plass?
  • Hvilken leverandør bør du velge?
  • Heldigital, hybrid eller skriftlig behandling?
  • Styret kan ikke velge en behandlingsmåte som i praksis hindrer aksjeeiere fra å delta og stemme.
  • Hva må være med i innkallingen?
  • Øv i forkant
  • Møteledelse

Veiederen inneholder også et konkret eksempel i 5 steg, som viser deg hvordan du avholder en LOVLIG digital generalforsamling i din bedrift.

• Steg 1: Styremøte
  • Steg 2: Innkalling til generalforsamling