Slik gjennomfører du en digital generalforsamling
Alt du må huske på for å gjennomføre en feilfri generalforsamling – digitalt, fysisk eller hybrid
Alt du trenger å gjøre for å få umiddelbar tilgang til veilederen er å melde deg på vårt nyhetsbrev. Her vil du motta nye blogginnlegg, gode tips, og nyttig informasjon om alt innen styrearbeid. Du kan melde deg av når som helst. Les om personvern her.
Lær deg alt du må vite om gjennomføring av en digital generalforsamling
Dersom du vurderer å avholde din neste generalforsamling digitalt, eller hybrid, er du ikke alene om dette. Etter at selskapslovgivningen ble endret 1. juni 2021, har det blitt enklere for selskaper å avholde digital (også kalt elektronisk ) generalforsamling. Tidligere var lovens utgangspunkt at en generalforsamling skulle avholdes som et fysisk møte i kommunen der selskapet har forretningskontor. Dette kravet er nå fjernet slik at det skal bli enklere å gjennomføre generalforsamlinger digitalt.
I denne veilederen vil vi gå gjennom sentrale forhold som en virksomhet bør kjenne til ved avholdelse av en digital generalforsamling. Vi har tatt utgangspunkt i aksjeselskap, men veilederen er i stor grad også relevant for andre selskapsformer.
Dette inneholder veilederen om digital generalforsamling
- Hva sier lovgivningen?
- Møteform
- Gjennomføring av Generalforsamling
- Styret bestemmer møteform
- Digitalt møte
- Aksjonærene har rett til å delta digitalt
- Innkallingen
- Adgang til forenklet generalforsamlingsbehandling
- Hvilken teknisk infrastruktur må være på plass?
- Hvilken leverandør bør du velge?
- Hvilken leverandør bør du velge?
- Forberedelse
- Øv i forkant
- Fortegnelse
- Møtestart
- Stemmegivning
- Møteledelse
Sjekklisten inneholder alle punktene du må ha kontroll på innen:
- Teknisk infrastruktur
- Styremøte i forkant
- Innkalling til generalforsamling
- Gjennomføring av generalforsamling
- Protokoll generalforsamling